
Kas ir Labubu? Mantiņa, kuras dēļ cilvēki gatavi viens otru piekaut

Jā, tieši tā – šis mošķītis, vārdā Labubu, ir kļuvis par vienu no pieprasītākajām rotaļlietām ārzemēs par kuru cilvēki ir gatavi cīnīties ne pa jokam.
Labubu ir pūkains briesmonītis ar lielām ausīm, asiem zobiem un milzīgām acīm. To radījis mākslinieks Keisings Langs (Kasing Lung), kurš dzimis Honkongā. Kā teikts oficiālajā mazumtirgotāja tīmekļa vietnē, Labubu ir “labsirdīgs un vienmēr vēlas palīdzēt, bet bieži vien nejauši panāk pretējo”.
Rotaļlietu iespējams iegādāties Ķīnas rotaļlietu veikalā “Pop Mart”. Nopērkot Labubu kastītē, pircējs nezina, kāda lelle viņam trāpīsies – un tieši šis pārsteiguma elements ir viens no iemesliem, kāpēc šī rotaļlieta kļuvusi tik populāra.
Labubu kļuva populārs 2022. gada beigās, kad Ķīna sāka atgūties no pandēmijas, norāda “BBC” intervētā Ešlija Dudarenoka (Ashley Dudarenok), ar Ķīnu saistītās izpētes kompānijas “ChoZan” dibinātāja.

Savukārt 2024. gada aprīlī pieprasījums pēc Labubu pieauga vēl straujāk pēc tam, kad Taizemē dzimusī K-pop superzvaigzne Lisa savā “Instagram” profilā sāka publicēt fotogrāfijas ar dažādām Labubu lellēm. Šogad par šiem mošķīšiem fano arī citas pasaules slavenības, tostarp Rihanna, Dua Lipa un Kima Kardašjana. Labubu bieži vien tiek piestiprināt pie somiņas kā aksesuārs.
Ja slavenības izrāda interesi, tad arī tauta paķeras. No Šanhajas līdz pat Londonai cilvēki ir gatavi stāvēt garās rindās, lai iegādātos šo lelli. Pieprasījums ir milzīgs – cilvēki ir gatavi iegūt savā īpašumā tieši tos mošķīšus, kurus viņi kāro, tāpēc iepirkšanās laikā notiek grūstīšanās, cilvēki cīnās par kastēm un pat rauj ārā no rokām jau izpakotos Labubu.

Savukārt “The Independent” ziņo, ka pircēji stundām ilgi nometās pie veikalu durvīm pirms to atvēršanas, iekšā kliedz un izraisa vardarbīgus incidentus, meklējot Labubu, ko vēlāk pārdot tālāk par augstām cenām. Tāpēc no maija līdz jūnijam Anglijā nācās slēgt pat 16 “Pop Mart” veikalus, lai izvairītos no iespējamiem drošības riskiem, vēsta “BBC”.
Aprīlī Labubu lelles nonāca tirdzniecībā arī “Pop Mart” veikalos ASV, piesaistot milzīgus pūļus. Kāda Losandželosas veikala videoierakstos redzams, kā klienti jau agri no rīta skrien uz veikalu, un situācija kļuva tik saspringta, ka nācās iesaistīt policiju, lai nepieciešamības gadījumā nodrošinātu kārtību.
Pasaules aizraušanās ar Labubu pēdējā gada laikā ir gandrīz trīskāršojusi “Pop Mart” peļņu un, pēc dažu ekspertu domām, pat veicinājusi Ķīnas maigās varas ietekmi. Nav skaidrs, cik ilgi šīs lelles trendos, bet šobrīd sociālajos tīklos var noskatīties tūkstošiem video, kuros cilvēki rāda, kā izpako savus Labubu.